torsdag 3 april 2008

Klassiskt i paisley!


En klassiker!! Nu ville jag göra nåt enkelt samt lära mig det där med snedslåkantning (i mina tidigare försök var jag både slarvig med samt att de inte blev bra, kan det månne ha hängt ihop????). Dessutom ville jag pröva overlocken i vävt tyg vilket jag inte tidigare hade gjort. Sååååå - det blev en förklädesklänning helt enkelt!!! I illgrön paisley med knallgula band!

Material:
Jag var inne på min lokala syaffär MH:s i förrgår och skulle köpa andra sygrejer. Jag hade sneglat på Paisley-tygerna flera gånger och tänkt klänningar (!) (Tyget finns även i en röd variant där). Nu kunde jag inte bärga mig längre. Så jag köpte - näääästan för lite tyg (eftersom jag skall shoppa loss i helgen på Jofotex måste jag hålla hårt i plånboken tills dess nämligen). Efter en hel del pusslande fick jag i alla fall plats med mönstret på tygbiten :). Den gula snedslån har jag fått av min mamma , och av utseendet på paketet att dömma samt pga priset (2 kr för 3 meter) skulle jag tro att den är äkta 70-tal :). Tog gul snedslå för det var den enda jag hade hemma som passade tyget någorlunda. Tråden är från Bibbis!

Mönster:
Det klassiska, klänningarna från Baby Cool, storlek 80. Jag förlängde dock modellen 5 cm - trodde jag ja! Men eftersom jag bara la till 1 cm i sömsmån och sedan fållade upp klänningen på vanligt gammalt manér så kanske jag förlängde den en sisådär en 3 - 4 cm! Men det blev bra tycker jag. Sedan så gjorde jag bakstycket till ett helt stycke istället och satte dit ett sprund, först på 6 cm men ändrade det till 8 cm. Jag minskade också axlarnas bredd med 1 cm. Och så, som sagt, struntade jag i kantningen nedtill och fållande istället.

Maskiner och inställningar:
Sömmar med tretrådig overlock TS:555, DF: Mellan 0,7 och N, SB: Inte riktigt 2, SL: 2. Snedslå och fåll med vanlig maskin SB: Drygt 2.

???:
Jag provsydde overlocksömmen på tyget först och hittade inställningar som blev bra, men ändå fanns en liten tendens till vågbildning i tyget när jag sydde de längre sidsömmarna. Kanske borde ha satt DF på N. Någon som har någon idé?

:-(
Jag var nog inte riktigt noga när jag började sy overlocksömmarna - sidsömmarna synkades tyvärr inte vid starten. Inte hela världen dock.
Dessutom är jag ju så ivrig med allt att jag hade glömt att jag borde haft en passande knapp eller så.... Funderade först bara på att inte göra klart klänningen, men det ville jag verkligen inte. Så jag förlängde snedslån så man kan knyta en rosett istället. Listigt tyckte jag! Då kan jag ju dessutom göra om knäppningen till en med knapp när jag hittar den rätta!
Är tydligen inte jättehaj på att fålla, blev okej på avigan, men inte ursnyggt precis!
Att jag fortfarande inte har mitt sykrypin klart och att det ser ut som sju svåra år i vårt lilla kök efter mina sysessioner och att jag måste plocka undan allt...

:-)
I stort är jag jättenöjd!! Tror faktiskt att det mest beror på Thea, som så sent som idag kom med tips och råd som gjorde snedslåkantningen till ett nöje!! Tack Thea!!


10 kommentarer:

barnsligtretro.bloggsida.se sa...

Ser superfint ut juh!
Du fixar det där med snedslån hur bra som helst!

OttoPippi sa...

Tusen tack snälla, snälla du!!

Botilda sa...

Så jättefin klänning! När man väl kommer på ett bra sätt med kantband är det inte så svårt, eller hur. Fast man får inte släppa uppmärksamheten en sekund...

OttoPippi sa...

Tack Botilda!
Du har också så rätt så rätt med det där med kantbanden. Jag var dum nog att prata i telefon SAMTIDIGT som jag sydde sakteliga på snedslån på framstyckets halslinning. Ingen jätteuppmärksamhet precis.... (Men jag ville så gärna bli klar med klänningen innan kvällens slut och liksom var tvungen att sy fast telefonen hade ringt) Och mycket riktigt hamnade sömmen lite för långt bort från snedslåkanten just då givetvis. Ingen större fara men lite irriterande för mig :) :) Skyll mig själv!! :) :)

Katrin sa...

Klänningen ser jättefin ut. Jag är ledsen att jag var så pratglad. Jag förstår att det telefonsamtal som störde dig i sömnaden var från mif. Dessutom hörde jag minsann att det surrade i bakgrunden. Snedremsorna ser bra ut på bilden i alla fall. Att jag aldrig gillat paisley behöver du ju inte veta.
kram mamsingen

Gulligan sa...

Du har lyckats igen!!! jättefin! Det var snyggt med gul snedslå..

gosi sa...

Klänningen blev jättefin, och det gula kantbandet tycker jag gjorde sig kanon! Tack för dina snälla kommentarer på min blogg:)

Agneta sa...

Hej! Vilken härlig blogg du verkar ha... jag måste absolut kika in igen när jag har mer tid. Nu är jag på språng till jobbet. =)

Ville bara berätta att sytråden är en tråd på Familjeliv. Här är länken.

http://www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html

OttoPippi sa...

Tack pysselfröken! Skall givetvis kolla upp sytråden!!!!

LinSar sa...

Den blev ju jätte fin.Riktigt härlig blev den