tisdag 1 april 2008

I Dare Me


Det bästa - nej vad skriver jag - inte det bästa givetvis, men en trevlig grej med att ha tvillingar, det är att man kan matcha deras kläder!! Och då menar jag givetvis inte att de måste ha likadana kläder, inte ens samma sorts kläder som här. Det finns ett otal sätt att matcha på, man kan matcha färger, tyger, mönster mm. Eller som här både färger och mönster! Det kan man GIVETVIS göra även om man har syskon, men det blir liksom extra pluttigt när kläderna är lika stora....

Nu har jag ÄNTLIGEN kommit i gång men det andra syryckets kläder!! Visserligen är inte mitt sykrypin klart ännu (förhoppningsvis kommer målaren ÄNNU en gång i morgon), så jag får dra fram covern med alla tillbehör ur skåpet, knöla tillbaka allting, dra fram overlocken och alla tillbehör, knöla tillbaka allting, dra fram den vanliga, knöla tillbaka, dra fram strykjärnet.... Ja, ni förstår!! Saker och ting tar liksom dubbelt så lång tid som de borde. Måste lägga tillbaka ALLTING i skåp osv hela tiden. Dessutom är ju det sämsta - nej vad skriver jag - inte det sämsta givetvis, men en tidsförödande grej med att ha tvillingar att man vill ju sy TVÅ av allting :) :) :)

Med de här två tröjorna tyckte jag faktiskt att jag utmanade mig själv!! Nybörjare som jag är med allt, använde jag ändå covern, overlocken, muddkantbandet, tryckknapparna... Vissa saker blev bra, andra lärde jag mig på, och några stycken tyckte jag inte att jag klarade av. Som livet i gemen alltså! I stort är jag ändå nöjd. Känner att jag ändå kan klä tjejerna i dem. Och dessutom - det kom jag på mitt uppe i sömnaden av dem - kommer de ju matcha mina beställda KokaLal-byxor alldeles superbt! :) :) Det ser jag fram emot!!! Omedvetet måste jag vara mycket förtjust i turkos och lime :)

Material:
Limefärgad och turkos trikåstuvar som jag fyndade nånstans i Linköping, troligen Ohlssons Tyger och Stuvar, för en massa år sedan när jag jobbade där. Hade inte rätt trådfärger, tog gul och blå och det blev ju också okej.
Mönster:
Ottobre 4/2006, Trikåtröja för baby, stl 86
Maskiner och inställningar:
Fållar med Cover Stitchen TS:666, DF:1, SL:3, Sömmar med fyrtrådig overlock TS:555, DF:nästan N, SL:2, SB:2, Vanlig maskin för mudden i halslinningen SB: 3,25
???:
Jag förstår mig verkligen inte på min Cover Stitch. Dels är det ju det förvirrande trådspänningsmysteriet som jag skrev om här. Men också det att början av alla sömmar blev kass. Sömmen börjar liksom för långt in på tyget, ser ful ut och repar sig lite. Någon som känner igen sig?? Min mamma (som ni alla förstår att jag har mycket kontakt med :)) kom dock på den briljanta idén att ha en bit annat tyg framför och kant i kant med det kan skall sy - och sy det fula där!
Vad gäller overlocken gillar jag den fortfarande generellt!! Men sömmen blev så "bred". Vet inte om det går att göra något åt... Måste läsa på angående detta. En liiiiten tendens till att tyget rullar sig i sömmen, finjustering på tunnt tyg. Sedan vet jag inte om jag fäste trådarna, kedjan, på ett omständigt sätt (sydde in dem bakåt i den sydda sömmen). Undrar vilket sätt som är smidigast och vad "alla andra" gör? Undrar om man brukar knyta och använda lim? - Det låter enkelt... Måste också läsa på om overlockens sömsmåner så jag kan planera dessa inför sömnad. Nu körde jag liksom bara på tro och känn - och fick känslan av att tröjorna blev lite smalare än vad som var tänkt :).
:-(
Att jag är en sån obotlig nybörjare att jag inte förstod att man skall vika in sömsmån innan man fållar upp, blev nu fult på avigan. Skäms!!
Synd att så mycket sket sig i slutet. Mudden i halslinningen blev inte bra. Skulle ha vågat pröva covern till detta. Fegade däremot ut, och sydde istället två gånger med den vanliga eftersom jag inte hade någon tvillingnål. Hur B är inte det??? Blev inte bra!!!! Har dessutom svårt att avgöra muddens längd. Och svårt att töja den när jag syr på den osv.
Tryckknapparna blev också en katastrof! Skall man smörja dem eller? När jag efter mycket om och men fick på EN i varje hals (skulle varit två men jag vågade liksom inte fler) gick det knappt att få isär dem utan att skada tyget. Vad har jag gjort för fel? Den där hammarbankningsmojängen känns ju inte heller så pålitlig :) Förstår att man borde ha en prymtång.... Eller ha större halslinning så huvudet ändå kommer emellan :)
:-)
Jag börjar, trots mitt kyliga förhållande med Covern, ändå bli haj på hur man avslutar sömmen!! Det blev jag glad över! Det som förut verkade så oerhört svårt... Mycket - nej allt -på grund av Sew-4-fun!
Tröjorna blev ändå något i stil med det jag hade tänkt mig.

10 kommentarer:

Gulligan sa...

vilka fina! underbara färger och tröjorna ser så olika fast åndå inte! du verkar inte alls vara en nybörjare tvärtom ...spännande att se vad du hittar på framöver!!!!

OttoPippi sa...

Snälla, rara Gulligan!! Du skulle bara veta vad glad jag blir för din kommentar! Tusen tack, det värmde!
Retar mig ändå på halslinningsmuddarna. Funderar över att sprätta bort dem och sätta dit nya med covern (nu när jag ändå har en cover...) Gör om - gör rätt helt enkelt! I Dare Me :)

Thea sa...

Jag tycker de ser otroligt fina ut!! Matchigt till tusen!

Eventuella små missöden är det bara du som ser.

Om du inte vill sy med covern i halslinningen kan jag rekommendera tvillingnål till vanliga symaskinen. Då får du en stretchig söm (vilket ju inte vanlig raksöm är) och behöver mara sy en gång. Den vanliga maskinen är ju lite lättare att styra innan man blivit van. Jag tycker fortfarande det!

När jag fållar nedtill viker jag inte heller in kanten. Jag försöker klippa den jämn innan och sen pressa upp den innan och nåla på ett par ställen. Sen ser jag till att sy från rätsidan så att det kommer så nära fållkanten som möjligt (där får man ha något riktmärke - ibland sätter jag ett pot-it-block på coverstitchen precis i kant med där jag ska sy). Blir den något som sticker ut för mycket sen på avigan klipper jag bara bort det.

Men som sagt, jag tycker du ska vara jättenöjd med tröjorna! Och det är helt rätt - våga på!

Tack förresten för länken sew-4-fun!

OttoPippi sa...

Thea! Tack för alla dina tips!!Du är ju ovärderlig :)

Ja, visst är det svårt att styra covern vid rundningarna?? Känner ändå att jag kanske skulle testa... Äger ingen tvillingnål till den vanliga maskinen men det går ju lätt att ändra på. Få se hur jag gör.

Jaha!! Det kanske ändå är så man gör med fållarna? Bara det att jag inte klippte till tyget så snyggt från början bara. Pressade nog också kanske upp lite för mycket tyg, nåväl, det går ju att klippa bort.

Nu vill man ju bara sy och sy och sy. Så synd att många av mina kvällar är uppbokade av annat, sen MÅSTE jag ju träna ett par gånger i veckan också...

Emma Clara sa...

läste ditt inlägg om Lindex,,,,ja de har verkligen hottat upp sig!!!! Man hittar så mycket fint där...men jag upptäckte att kapp Ahl oxå hänger på och fått flera fina mönster!!! det är ju för kul med det mönter tokiga 70-talet!!!!

OttoPippi sa...

Hej vacker i brunt - så kul att du har hittat hit! Ja, jag satt faktiskt och funderade och började planera idag hur man skulle kunna göra egna fräcka tryck på tyger. Jag vill inte ha typ ETT tryck på ett plagg (som jag gjort förr) utan återkommande, som om tyget var sådant. Tänk vad kul att designa egna tyger! Och tänk om man hade TIDEN för alla projekt man vill förverkliga :) :)

Mange sa...

Det bästa betyget kanske ändå tjejjerna själva gav. De bar tröjorna med pondus och värdighet och kladdade ned dem med mat, snor och målarfärg precis lika mycket som vilka köpekläder som helst. Bravo!

OttoPippi sa...

:) :) :) Jag vet!!! Toppenbetyg :) :)

á Yeliqa sa...

Härliga tröjor och jag som också har tvillingar håller med om att det är så roligt att sy matchande plagg. Jag har även ett till barn som är 1,5 år yngre så det gäller att tänka till när man ska göra en syskonkombination, men kul är det :)

OttoPippi sa...

Ytterligare en tvillingförälder!!! Vad kul!! Och att sy till tre måste vara änu roligare! Beundrar dig också oerhört - skaffa 1 1/2 år yngre barn när man redan har två jämngamla.... Tuff tjej!!! :) :) Att du hinner sy överhuvudtaget är mig en gåta! :)