fredag 21 mars 2008

När det begav sig...


När jag då, förra året skulle börja sy var det denna klänning som blev den första! Gjord av min gamla favvo t-shirt samt kantband och knapp som jag fick av min mamma. Mönstret hade jag gjort utifrån en köpt Me&I klänning. Inser ju nu att jag faktiskt redan gjort egna mönster utifrån kläder!! Jag hade ingen aning om hur man gjorde. Jag har fortfarande ingen aning om hur man gör. Men gjort det har jag uppenbarligen! Fast det blev säkert inte lika bra som det kunde ha blivit förstås...

Minns också att det där med kantbanden var världens upptäckt för mig. Jag hade liksom inte reflekterat tidigare över att dom fanns riktigt. Visst hade jag nog tänkt någon gång att ett plagg var tvåfärgat eller hade roliga detaljer, men jag hade inte brytt mig ett dugg om varför eller hur. Min ömma moder fick måånga samtal och försökte över telefon berätta för mig hur sjutton man sydde fast dem. Då hade jag endast min gamla Bernina Sport 801 (ärvd från gissa vem -min mamma!) och jag vet inte hur gammal den är. Tidigt 80-tal?? Till och med sent 70-tal?? Men det är egentligen inget fel på den. Räta och zickzack har fungerat alldeles utmärkt i alla år:) :) Och några andra sömmar hade jag tidigare inte ens vågat pröva mig på. Inte för att den gamla Berninan har så många andra sömmar (6 st) men ändå.. Nåväl, jag gjorde nog ändå fel, trots alla samtal, och resultatet blev väl sådär. Jag "orkade" inte pressa dem. Tänkte att nog var onödigt. Men jag minns att jag var så fascinerad över att tyget ändå blev så mycket snyggare med ett "tjusigt" avslut! Se bilder längst ned.. :-)

Skall jag vara riktigt ärlig så är jag fortfarande inte hundraprocentigt säker på hur man på bästa sätt syr fast kantband, "muddband" (eller vad det heter) och muddar. Inte heller vet jag med vilken eller vilka maskiner man gör det bäst. En liten djungel för mig (oj vad många såna jag har framför mig då!) Hur man klipper till egna kantband har jag förstått, men inte riktigt hur man klipper till muddar och "muddband". Om någon kunnig läser och vill reda ut det hela för mig VARSÅGOD!!! Skall också surfa runt på Sysidans forum och se om jag blir klokare.

På tisdag skall förresten målaren komma och måla i det lilla krypin som skall bli mitt sytillhåll!!!(Jag har liksom inte riktigt plats att börja sy förrän det är i ordning). Fast det var lite osäkert om han bara tar två av väggarna, eller allihop, eller allihop och taket. Hoppas allt!!! Annars får vi ju vänta på ytterligare hantverkare flera dagar (ibland veckor) för varje steg som skall göras. Håller mina sytummar!!




Mina första kantband någonsin i världshistorien!!

Inga kommentarer: