söndag 22 juni 2008

Sommartunikor

Hej! I midsommar har jag inte sytt nånting! Jag firat och sovit!!! Underbart! Alldeles i början av helgen sydde jag dock klart de här sommartunikorna/klänningarna. De är i samma modell som den här fast denna gång lät jag ärmar och stycken gå i ett. Jag bestämde mig för att sy dem redan under förra värmeböljan och jag hoppas verkligen att det blir lite värme igen så att man få användning för dem. Jättebra att ha på stranden, tunna men långärmade...

Tygets blommor är ju så härligt knallfärgade och det ville jag skulle gå igen i snedslåkantningarna. För att göra tunikorna ännu mer färgglada valde jag att använda en färg på snedslån i halslinning och nedtill, och en annan färg på snedslån i ärmöppningarna. Dessutom ville jag inte göra exakt likadana till tvillingarna utan använde olika färger på snedslån på de olika tunikorna (tur att det finns bilder som illustrerar detta för jag inser att min förklaring blev ganska virrig :-) :-) :-)). Hur som helst tyckte jag att det blev himla lyckat faktiskt. Lite tufft med olika färger på kantbanden i ett och samma plagg.

Material:
Tunnt bomullstyg med blommor från min Värmländske tygängel!! Jättefint! Tyvärr blir det väldigt lätt skrynkligt. Och eftersom jag hatar att stryka kommer nog klänningarna bara vara såhär släta just nu :-) :-) Snedslå i cerise, orange, turkosblå och ljusgrön från Bibbis!

Mönster:
Omarbetat från Gynthers. Sprundet ca 10 cm, lite droppformat. Stl mellan 86 och 92.

Modell:
Lisen

Maskiner och inställningar:
Overlock till sömmar. TS: 6655, DF: N, SB: Nästan, nästan 2. SL: 2.
Vanlig maskin till snedslå och namnband.

Sömnadsbeskrivning:
Kanta sprundet. Axel- och ärmsömmar. Kanta halslinning och lämna 20 cm band på varje sida för knytning. Kanta ärmöppningar. Kanta styckena nedtill. Sy ärm/sidsöm.

!!!
Nu längtar jag efter att få sy mig en ny träningsväska!!! Men först på tur står 3 beställningar och en present som jag verkligen MÅSTE ta itu med. De ligger t o m tillklippta. Kanske i kväll? I så fall efter träningen (som jag faktiskt har kommit igång med) :-)

:-)
Vi har haft en så himla lyckad midsommarhelg!! Lite besök, varit bortbjudna på festiviteter, strosatstan i solen, lekt i regnet, sovit mycket, ätit och druckit gott, tagit det lugnt!! Känner faktiskt att jag hämtat energi!!!! Men i veckan skall jag komma i gång och sy lite igen



19 kommentarer:

Strömming sa...

Wow vad snygga och somriga de blev! Jättefint med olika färg på snedslån i ärmar och halslinning!

Elins trädgård sa...

Oj, vad fint! Kan du inte börja sy vuxenkläder på beställning :-))

Jag har utmanat dig, kolla min blogg!

Sica sa...

Så roligt med olika färger överallt! Det var lite påhittigt.

Skaparstigen sa...

De där var ju bara helt otroliga! Håller med om att de skulle vara fina på vuxna också.

Katrin sa...

Jättefina, sköna, proffsiga klänningar.

á Yeliqa sa...

De där kommer att bli perfekt under varma sommardagar :) Så snyggt det blev med olika färger på kantbanden :)

Anonym sa...

håller med om att det var riktigt fiffigt o snyggt med olika färger på snedslån vid ärmslut o hals!
fint....som vanligt :-)

jejja79 sa...

åhhhh, superfina..... Skönt att se att någon ligger i under de lediga dagarna. Själv har jag bara köpt en massa tyg men inte sytt något =(
Tunikorna blev superfina, å truls shortsen från förra inlägget är ju helt underbara till twinsen... =)

Kalunji040 sa...

hur fina som helst!

Unknown sa...

såå fina!
kul å orginellt med olika färger på banden:)
ja men precis, ö dem till vuxna oxå vettja;)
ha det gott//erika

Jes sa...

Superfina tunikor:) underbar färkombination!!! snyggt med de olia färgerna på snedslån.

OttoPippi sa...

Det är verkligen ALLTID lika trevligt att läsa allas kommentarer! Ni gör mig så glad!!! :-) :-)

Vuxenkläder... Tja., varför inte? :-) Har faktiskt börjat fuska lite till mig själv men har inget färdigt (sånadär evighets UFO:n ni vet...).

Det åskade som bara den här utanför nyss! Himlen öppnade sig!! Skitfräckt!!! (kanske passade en eller annan tygängel på att stiga ned :-))

Ha det gott!!

Anonym sa...

Underbara tunikor! Jag gillar allt med dem; modellen, tyget och speciellt kantningen!! Snyggt!
/June på www.junebacken.se

OttoPippi sa...

Tack June!!!

Strömming sa...

Klart jag blev glad, de är ju supersöta!

Jo man kan ju undra var alla hemlisar är!! Och eftersom det bara är en vecka kvar på juni kommer jag springa hem till brevlådan varje dag den här veckan och hoppas att den finns där!!! Foglossning till trots!

Vuxenkläder är kul, det är lite svårare tycker jag eftersom de tär mer krav på passform men det fixar du helt säket. Mina blir också rättså ofta ufon... men jag tänker som så att det inte gör något för blir de liggande för länge kan jag ändå klippa ut något litet i tyget!

Agneta sa...

Jättefina, jättefint tyg och jättehärliga färger! *lovely*

gosi sa...

Håller bara med! Dom blev hur härliga som helst, perfekt plagg i sommarvärmen...

linnzan sa...

De är ju bara så fina! Och kanon med olika färger på kantbandet, gör det lilla extra. Då är det bara att vänta på det fina vädret nu!

Unknown sa...

Vad fint med olikfärgade kantband!!!