torsdag 8 maj 2008

Felix-overall


Får man vara jättenöjd med sig själv?? Hur som så är jag det nu!!! Jag är så himla nöjd att jag klarade av att göra denna overall, men kanske framförallt att den blev preciiiis som jag hade tänkt mig!!
När jag och min bror var riktigt små bäbisar hade vi en gul velouroverall! (Jag tror i alla fall att även min storebror hade den före mig?? Ömma moder??) Denna ärvdes faktiskt av mina döttrar måååånga år senare - men de kunde tyvärr bara ha den en liten stund innan de växte ur den... Med denna overall i tanken - fast för MYCKET större barn - skapade jag Felix-overallen. Har velat sy den länge, men jag har dragit mig väldans eftersom jag har varit livrädd för dragkedjor!! Fick ringa min symentor innan jag skulle börja sy fast dragkedjan, men jag förstod inte ett smack av vad hon försökte förklara.... Och då, för ett liiiitet tag gav jag nästan upp. Men sen bestämde jag mig för att jag åtminstone måste försöka!! Och jag måste faktiskt börja försöka TÄNKA innan jag syr också... Och så gick det bra!! HURRA!!

Material:
Gul velour från Gårda Textil. Grön dragkedja från Myrins. Grön mudd i halslinning tagen från ett 10-kronorslinne fyndat på Emmaus. Grön och vit tråd från Bibbis. ÄÄÄÄlskar gult och knallgrönt i kombination!!!! Bara bäst helt enkelt!!!

Mönster:
Betraktar det faktiskt som eget, stl 86-92. Men jag snodde grunderna från overallen i Lokrantz bok, fast gjorde så mycket ändringar både här och var så det är mitt!! Kanske lite dumt med en hel-overall så här i sommarvärmen, men jag tänker regniga innedagar och mys, mys!! :-)

Modell:
Felix

Maskiner och inställningar:
Använde faktiskt alla mina maskiner till detta plagg.
Tretrådig overlock till alla sömmar utom den mitt fram. DF: 1,5. TS: 655. SB: 2,5. SL: 2.
Tvillingtäcksöm till dekorfållning av byxben och ärmar samt till att sy på muddrullån i halslinningen. DF: 1,1. RS: 444. SB: 3.
Vanlig maskin till sömmen mitt fram samt till att sy på dragkedjan.

Sömnadsbeskrivning:
Axelsömmar. Ärmar. Fålla ärmar. Bakstyckesdelarna syddes ihop till grenen. Innerbensömmar. Fållning av bensluten. Ärm- och sidosömmar. Muddrullå i hals. Mittsömmen från gren till fram där dragkedjan skall börja. Pressning av sömsmån där dragkedjan skall sitta. Fast-tråckling av dragkedjan. Sy fast dragkedjan.

!!!
Längtar efter mina namnband som borde komma snart! Då skall jag sy fast och sy fast (och skicka iväg mina utomsocknes alster till sina ägare).

???
Varför var jag så rädd för dragkedjor??

:-(
Vill ha nya metall-synålar!! De jag har, har plastknoppar som smälter under strykjärnet och fastnar på strykjärnet - som sedan plastar av sig på tyget!! Dumt!
Måste köpa ny lampa till gamla Bettan - prioritera!!!

:-)
Jag älskar min Felix-overall!! Och min familj!! Och min symentor!!!
Jag fick ett nytt paket från Bibbis idag, snedslåar! :-)
Jag har också beställt Meedoms bok idag, den på danska. :-)

13 kommentarer:

Katrin sa...

Redan nästa vecka blir det svalare väder så var lugn. Den ursnygga overallen kommer att kunna användas. Gult och grönt som också var häftigt på 70-talet är snyggt nu också. Jag men till skillnad från brunt och gult (blommigt) som är:-o Den "äkta" gula overallen var faktiskt bara din och inte ärvd från storebror som så mycket annat. Och inte heller ärvd av någon kusin efter dig utan bara använd av din docka som nu dina tjejer bäddar ner för att hon ska "åda". Är jättenyfiken på att få se overallen på

OttoPippi sa...

Mamsing- :-) :-) Den heter ändå Felix :-) :-). Är också supernyfiken att se overallen på :-)
Kram och godnatt!

LinSar sa...

Va fin den blev.Du är verkligen duktig!

Strömming sa...

Shit vilken snygg!!! Jättebra färgkombination!

Jag fick en liknande overall i äkta 70-tal från svärmor förra helgen som jag också tänkt använda för att göra egna overaller från. Nufick jag definitivt mer lust att sy sånna!! Och dragkedjor är inte så svåra att sätta i när allt kommer omkring heller! Kul att du lyckades så bra!

malin sa...

jag har samma förhållande till gult och brunt :)Den blev jättehäftig! Ska bli kul att se bilder när dom används!

linnzan sa...

Vad fin den blev! Det är så skönt nar det blir som man tänkt sig. Och en sådan hade jag med när jag var liten fast i brunt, kul att det igen blivit modernt!

Maria sa...

Oj, oj, oj!!
Du kan vara riktigt stolt över dig själv för den är fantastisk!! Helt underbar färgkombination. Den ger verkligen vårkänslor!

OttoPippi sa...

Äsch.... era smickrare där... :-) :-) :-) :-) Skämt å sido: Jag ÄR faktiskt jättenöjd! Slängde som hastigast på den på en knodd i morse. Lite långa ärmar och ben. Funderar faktiskt på att lägga upp dem en "vända" till. Gör nog det. Vill göra nåt någon gång som inte är för stort! Denna kan man ju inte växa i, i evighet heller pga grenen/axel. Så det är lika bra att den passar överallt med en gång. Förstår FORTFARANDE inte varför mina barn har så korta ben???? :-)

Anonym sa...

åh vilken goding. förtjusande overall! Jag är livrädd för att sy dragkedjor så det tar nog ett tag till innan jag vågar mig på en liknande.

OttoPippi sa...

Jamen shit, du som är så himla duktig och min förebild Kia!!!!! Övervinn din dragkedjeskräck och utsätt sig!!! Det funkade på mig :-) :-) Jag lovar att heja på!!!

Anonym sa...

Så härligt att få vara riktigt, riktigt nöjd med det man sytt. Overallen ser verkligen fin ut, och gör man nu en overall så här års så är ju gult och grönt precis de rätta färgerna!
En velouroverall till yngsta dottern står även på min sylista, men jag tänker vänta till sensommaren, men då återkommer jag kanske för hjälp med dragkedjan.

OttoPippi sa...

:-) :-) Det är bara att dragkedjsåterkomma! :-) Det var faktiskt inte alls så klurigt! Bara i början innan jag försökte... Trevlig helg!!! Vi skall ut och bara pool i morgon i det fria och på söndag skall vi titta på lantrasdjur i Slottskogen :-)

plyschmyran sa...

Det är så snyggt med gult och grönt i kombination. Edag fick jag ett härligt paket med plyschtyger från hilco, och två av tygerna var just gröna och gula. Tänk om jag skulle försöka göra något liknande. Hmm.. Skitsnygg var den iallafall!