lördag 12 april 2008

"Muddig modell"

Jag vill verkligen hitta mitt ultimata muddbyxmönster. Detta var okej, men jag är inte helt nöjd. Jag vill att byxorna ska bli pösigare (blir även snyggt i stumma tyger). Dessutom var dessa byxor lite för stora för mina knoddar. Och muddarna vid fötterna blev inte tillräckligt tajta, men det växer dom ju i. Vek man upp mudden blev knodden nöjd :-)

Igår satt jag och knåpade ihop ett nytt muddbyxmönster som jag skall prova i sinsom tid. Jobbade även med andra mönster igår både egna och ritade av andras. Kvällen idag har gått åt till att klippa ut plagg. Kanske sy i morgon???



Modellen hör till detta inlägg.

7 kommentarer:

Unknown sa...

Hjälp vad stora knoddarna är nu!! Visst blir de 2 nu i vår, eller?
Du är ohyggligt produktiv! Syr du varje kväll? Igår när V sov började jag faktiskt sticka igen, en mössa i stl 9-12 månader, hoppas den blir klar tills han är så gammal :).

OttoPippi sa...

De blir två år om en dryg månad!!! Det är inte klokt!!!

Syr inte varje kväll, men pysslar lite med något varje dag! Grattis till stickprojektet och lycka till!! När knoddarna var i V:s ålder gjorde jag INGENTING förutom att ta hand om knoddar!!!

Katrin sa...

Ett litet tips till vida byxor med mudd. Lägg till önskat antal cm nertill både vid sidsömmen och innersömmen och snedda in uppåt så att byxorna inte blir stora över höfterna. När benvidden är så stor blir det oftast inte snyggt att sy på mudden direkt. Sy istället två rynktrådar nertill, rynka ihop benet, sy på mudden och ta sedan bort rynktrådarna.

OttoPippi sa...

Vilka bra tips!!!!

Nu hade denna modellen ingen sidosöm men det kan man ju lätt ändra på :)Jag vill ha något vidare byxa även över höften (men inte för mycket förstås) vad tror du om det? Och jag undrade just hur sjutton man gjorde med muddarna om benvidden är större, och dessutom muddarna mindre!!! Och dessutom på en overlock utan arm!!!?? Har aldrig testat rynktrådar, har velat men har varit lite rädd för dem men nu får man ju en anledning att pröva. Förresten om man kör på vanlig maskin för just det momentet (som har arm) skall man då endast zickzacka eller även köra en raksöm? Där vill man ju att det skall kunna stretchas ordentligt...

Jag har faktiskt gjort om detta mönster redan på ett annat sätt - men jag tror att ditt sätt är mycket bättre. På mitt sätt ökades ju byxorna endast i sidsömmen (men dock på båda sidorna om du fröstår vad jag menar) Syr upp båda modellerna och jämför! Alltid lär man sig något!

Tusen tack!!!

Katrin sa...

Jag tycker inte att byxorna ska vara för vida över höfterna men det är klart att mgen och blöjbaken måste få plats. Om inte tyget är väldigt tunt så blir det lätt bylsigt. Rynktråden måste du väl sy på vanlig maskin eller - jag vet ingenting om vår overlock:-) Om du sträker mudden för du ska inte rynka ihop helt till muddbredden så kan du nog sy med "rak zickzack" alltså bred 1 eller så och sedan vanlig zickzack. Du kan också sy på mudden på overlocken innan du syr innersömmen och sy ihop ben och mudd i ett. Nåla ordentligt så att det verkligen blir mudd mot mudd och ben mot ben. Förstår du? eller förklarar jag dåligt?

OttoPippi sa...

Det går tydligen att sy rynktrådar på overlock, läste om det i "sewing with sergers" men jag kommer inte riktigt ihåg hur man gjorde just nu...

Du förklarar jättebra!!! Ingen fara!! Har förstått annars att det är väldans lätt att ställa massa syfrågor, men inte så lätt att svara så en nybörjare förstår :) :)

Undrar bara en sak: Efter den "raka zickzacken" - var skall den vanliga zickzacksömmen sedan sys??? In mot plagget eller ut mot sömsmånen? Dvs på vilken sida om den raka zickzacken?? Förstår du nu min fråga ?? :)??

Katrin sa...

Den vanliga zickzacken ska sys ute i sömsmånen precis som en vanlig zickzack.