tisdag 16 mars 2010

Saccosäckar!

Jag har ju lovat mig att sticka emellan med egna projekt mellan beställningarna. Och för att hålla mitt löfte till mig själv tog jag tag i ett under lång tid åsidosatt knoddprojekt, nämligen deras efterlängtade "fåtöljer". Knoddarna har alltid legat på täcken framför Bollibompa på tv:n (soffan ratas) och de börjar minst sagt bli för stora för det nu.

Beroende på hur man lägger säckarna kan man antingen mer sitta i dem eller också ligga när kvällsvällingen skall intas. De består av en fylld innerpåse och ett utbytbart och tvättbart överdrag (och av dessa är det ju bara att sy fler av så kan säckarna skifta uteseende efter infall och smak).Innerpåsens sömmar försökte jag få så starka och hållbara jag kunde med först en overlocksöm, innanför det en raksöm och sedan stickade jag ner sömsmånerna. Dagens triviala fråga är given: Hur gör ni när ni när vi vill ha riktigt starka sömmar?

Innerpåsarna är fyllda med cellplastkulor. Ett tips är att ta kontakt med er lokala trähandel för att införskaffa sådana. Där köpte jag en 500 literssäck för en femtedel av priset hos tygåterförsäljare (och en sån räcker till ca 4 saccosäckar till barn). Det blev en STOR säck :-). Knoddpappan och jag fick med gemensamma krafter uppe på vinden fylla saccosäckarna med dessa små, små, små statiska kulor som milt uttryck vill flyga omkring och fastna överallt. Tips nr 2 är att INTE ha på sig en stickad långärmad tröja när du sticker ner armen bland kulorna.... (hrrmm) OttoPippi-ateljén och dito sykrypinnet i all ära men det har en del att önska var gäller utrymme. Så för att sedan kunna sy igen hålet på det minst sagt otympliga sömnadsarbetet var jag tvungen att lyfta ut gamla Bettan i köket, vilt påhejad av nyfikna katter.

Efter lite bollande med min ömma moder gjordes överdragspåsarna utan extra rymd (blev bra, hade nog annars halkat runt på innerpåsarna). Som stängningsanordning valde jag bort blixtlås som verkligen blir pilliga att laga om de skulle gå sönder av knoddkastningar och allehanda andra påfrestningar. Det fick bli tryckknappar som sattes på en knappslå på halva bottenplattan.

Knoddarna har härmed fått egna fåtöljer!! (Lite för välfyllda sådana dock, så ikväll skall de tömmas något, något för den allra yppersta komforten :-)).

50 kommentarer:

Villa Nystuga sa...

Snyggt! En saccosäck är väl nästan alla barns dröm att ha framför TV:n. Tack för tipset med kulorna!

Frågan om stark söm lämnar jag obesvarad från min sida. Har ingen vidare kläm på det tyvärr.

Marika sa...

Snyggt!
Ett litet tips: kulorna har en benägenhet att "krympa" lite med tiden så det är kanske bra om de är lite för välfyllda i början?! Om du inte vill fylla dem igen om någon månad.

Annan sa...

Hur coolt som helst, och snygga var de också! :) jag vill helt enkelt brista ut i ett: Hurra!

Strömming sa...

Snygga! En sån har stått på min lista länge och har ju sytt fyrkantiga på beställning men inte nån riktig "säck".

Dina blev riktigt snygga så ny vill jag göra likadana med detsamma!!!

Jag tror att jag bara stickar ner overlocksömmen om jag vill att det ska bli extra tåligt, eller syr med förstärkt raksöm. Fast jag har inte gjort det när jag sytt säck förut men ska kanske tänka på det framöver.

TAck för tipset om knappar istället för kedja... ska tänkas på också!

Vad fint nu har det hemma hos er! Vill också ha mer 60-tal men jag motarbetas. Men så fort barnen slutat kräkas efter varje mål (läs R) eller kasta kvällsgrötskeden ifrån sig när man är klar (läs I) så ska vi göra om och då minsann ska jag ha 60-tal!


Kram! Schysst stil på knodden i säcken! :D

Strömming sa...

En av mina bästa vänner väntar tvillingar i sommar så snart får jag sy tvillingkläder i miniformat! :D

Sherlock sa...

Kulorna krymper!! Det tar mindre än en månad så är det rätt konsistens på säckarna ;)

Palven sa...

Vilket projekt :o) men vad gör man inte för sina små änglar!

Tanjis sa...

Vilka fina!
Jag fick en i skinnimitation av min sambo för åtta år sen och den används numer av våran hund!
Kan vara ett bra tips alltså för hundälskare.

Krimskrams sa...

Underbara! När jag gick en sykurs fick jag lära mig att alltid sy en raksöm innanför overlocksömmen när man syr i stumma tyger, så du har gjort alldeles rätt.

Själv har jag en femtrådig säkerhetssöm på min overlock som jag använder till alla stumma tyger. För extra extra hållbarhet stickar jag ner sömmen :-)

Benglan sa...

Kanonschyssta!!
Har själv också länge funderat på att fixa snygga saccosäckar till mina barn och nu måste jag nog skriva upp det på listan (som numera är vääääldigt lång). Gud vad inspirerad jag blev nu! Varför har inte dygnet 48 timmar?

gullhjärta sa...

Vilka supersnygga saccosäckar. Jag har precis införskaffat i två st begagnade på blocket och ska också ge mig på att sy nya fräscha överdrag. Måste bara hitta nåt tyg jag vill ha. Grabbarna kommer att bli överlyckliga, de älskar saccosäckar.

Cilla och Henka sa...

Superfina sackosäckar!

Lykke sa...

Kjempe kule! Likte veldig godt fasongen. Disse blir nok populære!

Selv har sydd en i brun cord etter oppskrift fra Stoff og Stil, men fasongen på den var kjedelig i forhold til denne.

MarJo sa...

Jag syr med förstärkt raksöm och overlock.

od Andulky sa...

Superfina! Tack för tipset ang kulorna, jag har tänkt sy sådana, men inte vetat var jag skulle få tag i kulorna :-)..

Le Petit sa...

Vilka mysiga saccosäckar!! Och vilket fint tyg, vart kan man hitta det?

á Yeliqa sa...

Hur snygga som helst!

Jag har ett tag funderat på sy saccosäckar jag också, men helt enkelt varit för feg...Kanske skulle jag ändå våga nu när dina blev så fina:)

SiriR sa...

Wow, så herlige!!
Og for et arbeid, hi, hi, ser for meg fyllet som flyr overalt!!

Gjør på samme måte som deg når jeg vil ha ekstra sterke sømmer:)

OttoPippi sa...

Hmmmmm, blev genast lite velig nu om man skall tömma dem på lite kulor eller ej..... Men, men, tömmer man lite för mycket kan de ju faktiskt fyllas på sen igen.

á Yeliqa: Våga, våga!!! :-) :-)

Le Petit: Tyget är second hand-fyndat (Myrornas i Gbg). Har varit rejält grova gardiner. Troligen tidigt 70-tal. Inte helt lätt att hitta alltså. Finns kanske att få tag på om du kan second hand fynda på Tradera eller nåt. Det verkar heta "Fleur" från Orig. Handdruck.

Anonym sa...

Supersnygga. Gjorde en hemskt misslyckad saccosäcks-satsning för något år sedan. Först började sömmen spricka (ingen höjdare) och sedan blev den helt enkelt aldrig skön att sitta i... Barnen fick en fatboy av sin ömma fader istället, men jag måste ändå säga att den passar i rymdrummet som samme fader propsat på!!!
Härlig gammal maskin förresten, har själv en 30 år gammal Husqvarna... Fast jag förstår att du blir himla glad över den nya...

kaoz sa...

Fine og råkule saccoer!
Jeg gjør som deg når jeg trenger ekstra sterke sømmer=)

Unknown sa...

Å vad mysigt, om man syr till sina barn - försvinner de från soffa då? Måste prova, det är trångt i soffan!

Efwa - Medea sa...

Vilka läckra säckar i fantastiskt tyg. jag har en gammal sackosäck på vinden som jag hittade på en annan vind. Den har jag tänkt sy om nån gång men det blir ju aldrig...

Le Petit sa...

Tack för svaret, det ante mig att det fina tyget var secondhand =). Ska hålla utkik efter något liknande.

Kool Inka sa...

Hehe, har precis köpt en 700 liters (!) säck med sådana cellplastkulor för att sy en fatboy. Det har tyvärr gått hål i säcken och jag förstår vad du menar. Kulor överallt!!!

Finfina säckar!

Fangoria sa...

Gud vad duktig du är!!!

rino sa...

Sackosar kan aldrig ha för starka låsanordningar. När sonen kom på hur man öppnade brukade han trä kulorna på grillspett (o sprida resten över golvet)

Snyggt tyg du fått tag på!

Vibeke sa...

Kule!! Digger stoffet :)

Astrid Hemsydd sa...

Oi, så kule disse var! Tusen takk for sytips og tips til fyll! Jeg har på min to do liste å sy saccosekker til jentene!

Ingrid sa...

Toksnygga!! Formen var cool som fasiken och de passar onekligen in i ert hem! Här är så stökigt hemma JÄMT att våra 60-talsmöbler knappt syns...

Lilla Gryn sa...

Jag häpnar!! Helt otroligt snygga!!! Är superimpad över att du orkar och vågar, det är ju inget litet projekt. Jag har många gånger funderat men sen slagit det ur hågen av olika själ, oftast ork. Men tipset och kulorna var bra, ska komma ihåg det.

Appropå stark söm, så tror jag att det finns en dubbel söm ( som man baka in) som man kan använda om man skarvar tyget i en bärsjal, ska kolla om jag hittar ved den hette.

OttoPippi sa...

Tack snälla alla för era snälla kommentarer!!!

Rino: Dessas "låsanordningar" är bombsäkra mot knoddfingrar. Sömmar!!

busmumrik sa...

Otroligt häftiga säckar!! Har också haft sug efter att sy sådana men vågar inte riktigt. Känns ev lite för svårt för mig ännu, kanske vågar om ett tag;) Dock så funderar jag på att sy en hundsäng som jag har sett mönster på hos Stoff o stil.. har för mig att de även har mönster till saccosäckar. Kanske lättare att våga sig på om man har mönster;)
Man får passa på att säga Grattis till barnen som har en så duktig mamma!!

Unknown sa...

Är det några Ottopippiläsare som är bra på att sticka? Jag behöver tips!
Hör gärna av er till mig.

Jonglören sa...

Vad fina fåtöljerna blev. Har själv också tänkt sy något sådant, men känner att där är så mycket annat jag vill sy innan så det kommer nog aldrig bli av. Risken är att sambon snart går och köper två stycken för flera hundra kronor styck :-). Tack för din kommentar om min mönsterkonstruktion. För att besvara din fråga så har CroCofin INGET med KroKKoFin att göra. Det är bara ett lustigt sammanträffande att vi lyckats komma på samma namn med med olika stavning.

Helena sa...

Snygga saccosäckar! Tack för tipset angående plastkulorna. Har funderat på att sy en sacco men så har man häpnat över hur dyra de här plastkulorna är och det har känts som att vad är det för vits med att sy en när man kan köpa en färdig för nästan lika mycket?

Grattis till nya maskinen också!

Doris_Assar sa...

Grymma!!!!!

malinjohanna sa...

Snygga säckar! Själv har jag bara använt kulor till gosedjur, så att fylla två hela säckar med dessa små vita rymningsbenägna, statiska bollar gör mig grymt imponerad.

När det gäller starka sömmar har jag sytt bärpåsar med fällsöm, en bra schematisk bild finns långt ner på Hillebergs sida (http://www.hilleberg.se/allminfo.htm) och beskrivningar hittar du tex på http://www.sewneau.com/how.to/flat.felled.seam.html. Själv gjorde jag lite annorlunda, uppfann liksom hjulet på nytt, men nu när jag hittat beskrivning kan jag ju försöka använda mig av den nästa gång...

recyclinn sa...

Underbara! Jag har också tänkt sy en säck men en rund, dock blev jag väldigt avskräckt när en gick sönder på jobbet... kulor överallt, huga! Hur fick du in dem i säcken utan att bli galen???

h/saltaste bönan sa...

åh vad fina!!!! jag har fått ärva en sunkig gammal saccosäck från 70-talet (tyvärr inget snyggt skal utan ett blankt i gul skinnimitation) som väntar på ny klädsel. dina blev ju hur snygga som helst.

OttoPippi sa...

Saltaste bönan: Blank, gul, skinnimitation låter HELCOOL tycker jag :-). Varför ny klädsel????

Rikans sa...

Men vad snygga de blev.. Har alltid tänkt att sy sackosäckar verkar så krångligt, men kanske man ska prova på ändå. Och super fin och inspirerande blogg du har:)

Singh sa...

Otroligt lyckat resultat. Vilken schysst modell och tyg, bra jobbat.

Skulle sytt m overlock och förstärkt raksöm, men att sticka ner var ju en toppen idé!

Simsalabim sa...

Vilka fina! Och vilket jobb: tänk att (nästan) alltid behöva sy två av allting. :-)

Helena sa...

Helt otroligt läckra!!! Tyget är verkligen skitsnyggt...blir allt lite avis på ditt fynd. Myrorna vid Järntorget besökte jag nästan varje dag under mina 4 år i Götet och har oxå gjort en massa fynd där:) Blir sugen på att göra såna här själv...har faktiskt mönster och beskrivning på såna i en gammal handarbetsbok från 70-talet.

em sa...

Jättesnygga!! Bra idé att hitta cellplastkulor hos trähandlarn istället för hos tygåterförsäljar:):)

Strumpetossa sa...

Helt underbara, sådana skulle man haft härhemma! :)

Anonym sa...

Rekommenderar att kolla med grossister för att köpa kulorna. Tex Cellplast direkt i laholm. Där kostar 300 l 180 kr har jag för mig.. Men då måste man komma direkt till lagret, dom skickar inget..

MrBeanBag sa...

För mer inspiration på olika modeller så kan ni kika på länksamlingen på www.bean-bag.com och verkar de för jobbiga att sy så kanske ni kan beställa endast tyget?

http://www.fatboysverige.se säljer 100 liter cellplast (Refill) för ENDAST 999:- och då tror jag att frakten tillkommer. :)

maria sa...

hej! OTROLIGT snygga sackosäckar!!! Jag har försökt mig på att sy en efter mönster men formen blev inte alls lika snygg. Skulle det vara möjligt att få del av ditt mönster? Vänligen, Maja, saga.maria@gmail.com