söndag 1 februari 2009

TADAA!!!!!

Åh, vad det var kul i går kväll! Jag var hemma hos mamma och sprang mellan symaskinen i köket och körslaget på tv i det angränsande vardagsrummet. Körslaget = nåla. Reklam = en söm. Körslaget = vända till rätan och se hur det hade gått, nåla nästa. Reklam = en söm till. Osv. Innan dess hade vi försökt slå våra kloka huvuden ihop för en lösning på "blixtlås-i-sprund-på-vändsydd-klänning-problemet". Ett inte helt enkelt problemkomplex om man säger så. Men vi har i alla fall kommit fram till en sorts lösning. Kanske finns det fler. Men detta blev vårt sätt:

1. Klipp sprund i yttertyg och foder. Anpassa det efter blixtlåsets längd. Längst ner i sprunden klipp ett upp och nedvänt V, men inte för stort.

2. Sy de båda klänningarnas axelsömmar. Sticka ned.

3. Nåla först och sy sedan fast blixtlåsets ena sida mellan de båda klänningarnas ena sida på sprunden. Lägg tygens rätsidor mot blixtlåset. Längst upp viker du ned den överflöda flärpen på blixtlåset mellan blixtlåssidan och fodertyget. Kolla också från rätan innan du syr så att allt ser rätt ut. Avsluta sömmen där det klippta V:et börjar.

4. Nåla och sedan tråckla fast blixtlåsets andra sida på samma sätt. Vänd hela plagget till rätan som det skall vara, stäng blixtlåset och kontrollera att det ser jämt och fint ut. Vänd tillbaka till avigan och sy fast som förra sidan.

Grejen är den att man inte har sytt runt hela blixtlåset ännu. Vi förstod faktiskt inte hur det skulle varit möjligt. Lämna alltså för tillfället blixtlåset ej fastsytt ned.

5. Sy ihop de båda klänningarnas halslinningar med varandra räta mot räta. Det går enklast att göra om du först drar ned blixtlåset.

6. Vänd till avigan och tråckla ihop hålet längst nere vid blixtlåset. Vik först in den lilla trekantiga tygbiten som har blivit över mellan klänningstygerna.

7. Gör på samma sätt på ytterklänningen från rätan men det kanske räcker med att nåla här.

8. Sy en stickning från rätan runt hela blixtlåset. På detta sätt syr du nu fast hela blixtlåset, även hålet längst ned. Möjligen kan det behövas några stygn till vid blixtlåsets botten efteråt. Voila!!!! Blixtlås färdigt!!!

9. Sy ihop de båda klänningarnas alla sidsömmar. I foderklänningen ena sida lämnar du ett hål för vändning.

10. Nu är det dags för att vändsy klänningen. Först de båda ärmhålen och sist linningen längst ned. Ha klänningen från rätan och vik in lite tyg som det skall se ut när det är färdigt, sätt en nål där. Vänd allt till avigan.

11. Med hjälp av nålen kommer du att se hur tygen skall sys fast. Utgå från den och nåla längst med ärmhålen från avigan. Det kommer att se jättekonstigt ut, som en korv-tvångs-klänning, det är helt rätt!

12. Eftersom man har sytt fast halslinningarna i varandra redan bildas det som en tunnel av tyg uppe vid axlarna. Börja därför att sy sömmen där och utåt, runt hela ärmhålet.

13. Vänd klänningen till rätan och gör samma sak med andra ärmhålet.

14. Vänd klänningen till rätan och gör samma sak med linningen längst ned. När du sedan vänder tillbaka klänningen till rätan måste du använda dig av vändningshålet.

15. Pressa hela klänningen.

16. Nåla och sy stickningar runt halslinning, ärmhål och linningen längst ned!

KLART!!!!

Nu var ju detta mitt första försök till "blixtlås-i-sprund-på-vändsydd-klänning" och jag måste erkänna att det inte gick direkt helt efter beskrivningen ovan :-). Inte heeeelt utan svordomar där i mammans kök... Jag vek till exempel inte ned blixtlåsens flärpar, det borde jag ha gjort. Jag råkade sy stickningen runt hela blixtlåset innan jag sydde ihop de båda klänningarnas halslinningar - fel! Blixtlåset hamnade lite för långt upp i sprundet. Jag tråcklade inte blixtlåsets andra sida och kontrollerade - blixtlåset blev därför lite snett. Jag klippte V:et för stort i sprundet och blixtlåset satt ju lite för högt upp så - det blev till att bättra på med några stygn för hand. Men på det stora hela är jag ändå toknöjd!!! We made it!! Victory!! Och rätt kör vann!!!!!

Material:
Två tygängeltyg. Brunt blixtlås från Myrorna. Tråd från Bibbis.

Modell:
Torid i stl 74.

Ändamål:
Till kollektion Marknad 2009

:-)
Tack för moraliskt stöd, tips, tålamod, bollplank, pizza, tyger, garn, lampa, ansiktstvätt, visitkortstillverkning, acrobat, klädhängare, rundtur på Kviberg och härliga skratt kära ömma moder!

28 kommentarer:

Vindling sa...

Jag återkommer nog och läser det här igen när jag har hubudet påskruvat ordentligt. ;) Klänningen är superfin!

od Andulky sa...

Jag lär nog också återkomma :-). Fin blev den!

LinSar sa...

Ur snygg!!
Jag visste att du skulle klara det.

Doris_Assar sa...

WOW!! Vilket tyg! Jag ska memorera att det finns en beskrivning här! :-) Kommer behövas framöver!

Kaja sa...

Coolt! Jag som har en hel LÅDA med färgglada dragkedjor. man kanske skulle läsa på lite här och testa...?

GOBLIgobli sa...

Herregud, blev alldeles svettig av att läsa beskrivningen! Men som det skrevs ovan, återkommer när huvet är påskruvat. ;-)
Toppenfin "klingin"! (Ninas uttryck)

Anna-Snoddas sa...

Jättefin klänning! Härliga färger och ljuvliga blommor!

Unknown sa...

ljuvlig klänning!!
sånt härligt tyg:))

**erika***

å du jag känner igen den där uppdelningen av syandet mellan programm å reklam;)

Lotta Sultan sa...

HURRAAAA!!!!!!!!
jag fattade inte mycket, men jag ska läsa ORDENTLIGT när jag verkligen har tid. grattis!

gosi sa...

Vilken superläcker klänning! Blev skitsnyggt med dragkedjan som detalj och dessutom har den ju en väldigt bra funktion:)

Y sa...

sååå fin klänning! snyggt tyg!!

Heilt spesiell sa...

Imponert!!Kjenner jeg må lese forklaringen en annen gang,men hvor flinke dere har vært!

Strömming sa...

Oj vilken fin kälänning men OJ VILKEN beskrivning! Jag tror inte jag fattar hur du gjort men om jag behöver göra det så kanske jag återkommer. Själv har jag i helgen lärt mig sy osynliga blixtlås, det var superenkelt och blev så fint! MEn mer om det lite senare!

Katrin sa...

Tack själv underbara dotter för trevligt sällskap, roliga knoddminnen och gott vin (som intogs när klänningen var klar för säkerhets skull).

mustafa sa...

bra jobbat!

Lilla NovaK sa...

Så cool den blev! Kommer att göra succé! Hoppas att det går bättre nästa gång, kom i håg att övning ger färdighet!! =)

Lallis sa...

Så fin klänning! Och vilken bra tutorial du gjort, kommer nog att komma till användning i framtiden :)

stora lilla j sa...

Gudars skymning vilken snygg! Om jag bara hade en liten dotter att sätta den på... ;-)

Errajka sa...

Hejja! Jag måste läsa instruktionerna mer noga nu... Den blev såå himla snygg! :)

Gulligan sa...

Wow...underbar!!!

Anonym sa...

Superfin klänning!!

kaoz sa...

Ååå, så fin den ble :) Herlige farger! Takk for tutorial- den blir nok lest nøye av mange :) :) :)

á Yeliqa sa...

WOW så snygg klänning!!! Så kul att du lyckades. Jag kommer nog tillbaka till din beskrivning om jag vågar mig på nåt sånt här nångång :)

Solveig Lövendahl sa...

Grattis till segern!!
Jag mailar dig.

Välkommen! sa...

men du va snyggt med randigt foder!!
å som svar på din fråga, jo jag säljer målningar om nån är intresserad. har sålt ganska mycket men har några kvar "på lager" än. :)

prickig design sa...

men så fin!!! det lyckades du bra med! ibland är det tur att det är reklam....
Får jag länka till din beskrivning?

Tiro sa...

Sjukt fin klänning! Underbart tyg!

Hello sa...

Oh, så fint det blev!

Och du vet: man måste lära av sina misstag - det är de bästa lärdomarna...

Vill du vändsy ärmhålen lättare? Hoppa då över punkt 9 och gör så här:
Sy INTE sidsömmarna först, utan ärmhålen först!
Sy därefter sidsömmarna (och jag skulle inte lämna hål för vändning i sidsömmen, utan i fållen, då syr jag ihop det när jag syr stickningen längst ner)
Sy sist ihop nederkanten och lämna hål för vändning.
Sy stickningarna runt ärmhål och fåll.

Testa! Jag lovar att det är superlätt!!