torsdag 13 november 2008

Tottabann!!!

Min älskade lilla trotsknodd S på snart 2 1/2 år gillar kyrkor. Det gör förresten båda knoddarna och de frambringar alltid med största inlevelse och glädje ett stort rungande "tottabann!!!" när vi åker förbi en kyrka eller ser den på håll mellan takknutarna eller så. De vill gärna besöka kyrkor och gillar skarpt att de har klockor och att de låter bang lite då och då. Det hörs ju förresten på deras namn: "tottabann" (= klocka bang = kyrka :-)). Fina torn har de också, det är ofta på dem man upptäcker tottabannerna...

Nu så satt då min lilla trotsknodd hemma hos sin mormor i helgen. Hon satt vid köksbordet för att rita. "Jag skall rita en arg om" sa trotsknodden och satte igång. Men det blev ingen orm. Efter den arga ormens böj satt trotsknodden helt stilla och stirrade ned på sitt ritpapper. Ögonen blev större och större. Till slut konstaterade en överlycklig trotsknodd med strålande och stolta ögon att hon "hade ritat en tottabann!!". Eller hur?! Ni ser väl den sneda tottabannen högst upp i bild!? Det är inte lätt att komma över en sådan eufori och salighet! Hon vann arkitekttävlingen! (Den andra knodden är också mäkta imponerad och konstaterar ofta att "Didit iita tottbann")

:-)
Jag har snart äntligen plåtat färdigt OttoPippityger att lägga ut på OttoPippis modeller! Behöver också plåta om mina plagg nu när jag precis har gått en grundkurs i photoshop och plågsamt insett vilka usla bilder jag har lagt ut på bloggen sedan i mars :-). Vad kul det är med Photoshop förresten! Sedan är det så att jag har fått en återförsäljare! Så nu måste jag börja sy på allvar! Skall bli jättekul!! Jag är så taggad att sy igen. Först på tur står två byxor varav en är ett byte och en en beställning. Till min återförsäljare skall det främst bli mössor, halsdukar, byxor och tajts. Kanske även tröjor. Måste sätta mig och knåpa ihop mönster i lite olika storlekar först! Fast allra, allra först konsthantverksmarknad!

Ha en superhelg alla!!!

14 kommentarer:

Anonym sa...

Heja! Återförsäljare =) Vad roligt!!!

Älskade berättelsen om klockabang också!

Längtar verkligen efter att Konrad ska bli så stor att han säger saker (och lite efter att han ska kunna sitta still och rita en stund också!) :-):-)

Hm, photoshopkurs. Dåliga bilder säger du. Hm. Lustigt att jag tänkte samma sak idag när jag såg någon proffsbloggar-fotoinlägg. Måste, måste lära mig jag också!! :-)

Grattis igen till återförsäljarhittningen, hoppas du kommer sälja som smör!!!

r e b e c k a sa...

Vilken gullig historia! :)

LinSar sa...

Grattis kram till dej som fått en återförsäljare.Va kul!!
Ha en bra helg!

Kaja sa...

Tottabann!

Härligt, nu minns jag att sonen kallade kyrkor för "klonk-klonk", troligen av samma anledning...

Kul med återförsäljare. Vilken affär är det??

Carolina sa...

Grattis till återförsäljare!

Här hemma hette kyrkor pling-plong-hus.

Din sylusta får gärna smitta avsig ;) Här är den noll och ingenting :(

Solveig Lövendahl sa...

Så gulliga de är! Tycker det är så härligt när de blir imponerade av sig själva, eller varandra. Snygg bild också!

Skaparstigen sa...

Kul med både marknad och återförsäljare! Lycka till!

Det är häftigt när man själv börjar kunna se vad barnens teckningar är, och det inte längre alltid ser ut som snöstorm, fast det är en bil tex. Det var en fin kyrka hon fått til!

Marie Frost sa...

Vad tufft att rita något man inte ens visste att man ritade, men visst syns det klart och tydligt att det är en tottabann!

Grattis! Var kommer man att få se dina alster?

Vindling sa...

Men åh så skoj! Grattis.

Och självklart ser jag att det är en "tottabang". *fniss*

Min 2½ åring är idag överlycklig över att hon fick följa med storasyster till ridskolan, och rida på en egen häst. Det krävs inte så mycket för att glädja dom små. :)

mustafa sa...

vad roligt med återförsäljare, är grymt nyfiken på vilken det är så jag kan gå och spionera. och ni bor väl i närheten av den monumentalaste av kyrkor (oscar fredrik, tror jag den heter)?

LittlePoppins sa...

Fin teckning och roligt med återförsäljare! Grattis! Barn är ju så roliga. När de är 2 lika gammla med är det så kul att se hur olika de är. Mina tjejer pratar just nu BARA om Spiderman och önskar sig jättelika Hulkenhänder i Skumgummi i jujklapp. Sötisar!! Ha en trevlig lördag!

Hello sa...

Vilken talang! Tornet syns ju tydligt! Vår S, som ju är bara lite yngre än din S, gör också så där; sätter ihop ord och så _är_ det ett ord: öppna heter tex öppadöjen (öppna dörren) vilket följaktligen leder till att öppna förskolan heter öppadöjenfökojan! Hon har några till såna uttryck! Det kan bli jätteroligt ibland!

Och återförsäljare! Grattis! Vad roligt! Jag längtar mig grön efter att hitta ett bord och lite utrymme här i vårt nya, fina, men ack så lilla, hus, för nu är jag snart bara monstermamma och dito fru om jag inte får sy nåt snart!!!

Gekko sa...

Stort grattis! Inte att jag blir särskilt förvånad över att du blivit med återförsäljare. Dina alster är underbara och din blogg gör mig glad! Vad kul med PS-kurs också, en sån skulle jag behöva!

Tottabann var ju ett fantastiskt ord! Har de alltid samma påhittade ord på grejer? Jag har en kompis som som hade sitt eget språk med tvillingsystern hur länge som helst. Fascinerande!

Strömming sa...

gRATTIS TILL ÅTERFÖRSÄLJARE!!!!

Klart man ser kyrkan på teckningen, klockrent! :D