fredag 26 september 2008

Par i scarf

Jag har jättelänge sneglat på och suktat efter alla fräcka "dregelscarfs" som många sybloggare har gjort åt sina och andras bäbisar! De ser ju hur tuffa som helst på och jag har tänkt att sådana borde man göra åt större barn fast i stället med syftet att hålla halsen varm!! Mycket tuffare än den vanliga löspolon (som jag först hade tänkt göra), eller hur? Satte mig därför ned i går kväll och började knåpa ihop ett litet mönster. Om jag nu såhär i efterhand jämför med andra bilder på "dregglisar" så blev mina scarfs lite smalare samt tajtare och högre i halsen. Få se hur de blir på - kan inte bärga mig förrän tjejerna kommer hem från dagis och skall prova :-)

Material:
Storprickig trikå i stuvbit från Ohlssons. Stretchfrotté med tryck från Jofotex. Tryckknappar från Bibbis.

Mönster:
Eget.

Sömnad:
På ett av de två likadana styckena strök jag fast mellanlägg för att minska tryckknappsslitage (vilket ord!). Sedan bara vändsydde jag styckena med overlocken. Pressade. Sydde igen hålet för hand (det kan jag verkligen inte, blev jättefult). Satte dit tryckknapparna så att man kan knäppa antingen lite lösare eller också lite tajtare.

!!!
Hoppas de blir lika coola på som av :-)

???
Undrar så var allas Give-and-Get-paket har tagit vägen?? Så vitt jag vet har bara en enda medlem fått sitt paket, eller? Antagligen sitter ni väl alla där och knåpar så svetten lackar i detta nu för att hinna klart antar jag :-) :-) :-)

:-)
Prövade för övrigt jeansen på modellknodden igår. Hon var överförtjust för att de var BLÅ och hade FICKA!!!! (Dvs lika lättimpad som jag var som liten. När jag var 3-4 år blev jag nämligen betuttad i en kille på dagis, bara för att han hade bakfickor! Jag hade ju också hemsydda byxor - fast utan fickor) :-) :-) Själv anser jag att dessa jeans hade behövt vara något högre i linningen bak samt grenen på bakstycket nog skulle varit längre. Har nu också ritat av ett byxmönster från Ottobre som måste prövas!
Jag är dessutom bättre från min förkylning nu, hoppas att den håller på att ge sig helt!

10 kommentarer:

Gekko sa...

Jättefina! Visst är det kul sömnad. Skäms lite för att inte sytt några till mina egna barn än :-o

prickig design sa...

Hej!
Dessa var jättefina! Törs mig inte på att rita egna mönster, känns som om det är lite knivigt med dessa då delarna måste vara lite olika. Gekko har gjort ett försök att förklara för mig, men... kanske förgäves.=0)
Trevlig helg!

Strömming sa...

Shyssta scarfs! Kul med eget mönster!

LittlePoppins sa...

Härlig pose i soffan! Gillar scarfsarna med. Här behövs ju som tur inte sånt vintertid. Mina twins är födda i slutet av feb. -06. Så typ 2 månader älder än dina godingar eller?? Mina kära änglar är nu också inne i västa möjliga jobbiga period. Vill ingenting, grinar hela tiden och slåss med varandra. Pust...skall inte klaga mer för då blir detta inlägg till en novell. Kram.

Heilt spesiell sa...

Gøy å "se" deg hjemme igjen.Stilige og ikke minst praktiske skjerf!

Katrin sa...

Verkligen tuffa scarfs. Juste modell. Jag kanske knycker den och stickar såna till vuxet folk.

Thea sa...

Jättetuffa! Kul med ett helt eget mönster; de ser verkligen ut att ha sin egen design. Supertuffa som halsduk nu när det börjar bli lite kyligt.

GOBLIgobli sa...

Ytterligare en grej som finns på min skulle-testat-redan-för-ett-år-sen-lista. Precis som dagisbagen.
Dina blev hursom alldeles så lyckade som scarfs ska vara och satt bra gjorde de också.
Sen måste jag ta mig till en Ohlssons ser jag, tycker alla hittar fina stuvar där hela tiden...*Uppsala nästa*

(Tack för din underbara kommentar från senast, du är bara så gullig!!) :-D
kram

linnzan sa...

Super härliga! Passar alldeles utmärkt när hösten kryper på. Och smart med tryckknappar, så de sitter bra på plats på busiga barn.

Unknown sa...

jättefina hörru!!
ser kanonsköna ut;)
//erika