fredag 4 juli 2008

Syskonmatch


Här ett set som inte är tänkt att bäras av samma knodd på samma gång, men gärna på två knoddar tillsammans! Jag visste med ens att jag ville göra något i den här stilen av mitt påslakanfynd från Myrorna! Jag är helkär i tyget!!

Tycker förresten att Myrorna här i centrala stan är så ojämn vad gäller tygerna! Ibland när man kommer in har man så himla svårt att inte bara köpa allt!! Ibland är det verkligen bara ökentyger på tygavdelningen... Kanske är det så att man ibland råkar komma vid rätt tillfälle då de lagt ut nya tyger? Eller också är det så att man ibland har oturen att komma 10 minuter efter Kokos Flanell? :-) :-) :-)

Byxorna:
Efter att ha sett Geckos inlägg om hur hon syr muddbyxor, och insett att hennes sätt inte riktigt är som mitt, bestämde jag mig för att pröva en mer erfaren sömmerskas tips vad gäller den saken! Jag följde hennes tillvägagångssätt till punkt och pricka! Det som var nytt för mig var egentligen sättet att sy fast muddarna på. Jag brukar nämligen lägga muddarna inuti en avigvrängd byxa och sy. Inte tvärtom. Dessutom fuskar jag ju som bekant med benmuddarna och syr fast innan innerbensömmen sys, vilket gör att mudden får en synlig söm. Geckos sätt blev jättesnyggt, även om jag måste ertkänna att de vida bensluten försvårar sömnaden av benslutsmudden på detta sätt. Vad jag definitivt skall ta till mig är den ursmarta tipset att börja sy linningsmudden från en av sidomarkeringarna!! Då behöver ju mittbak inte få en överlappande overlocksöm - där den syns som mest!

Material:
Påslakan från Myrorna. Grön trikå som mudd från 34:ans Tyger.

Mönster:
Gynthers byxa omarbetat till muddbyxa. Tyckte dock att de blev lite väl pösiga upptill..... Måste förbättras....

Maskiner och inställningar:
Overlock till allt. TS: 6655, DF: Nästan N, SB: Nästan 2. SL: 2.

Sömnadsbeskrivning:
Se Geckos inlägg.


Klänningen/tunikan:
jag hade helst av allt velat haft ärmar i lila till tunikan, men det fanns verkligen inget hemma som passade så det fick bli turkos. Hade också verkligen velat haft lila snedslå.... fanns ingen så det fick bli grön.

Material:
Påslakan från Myrorna. Turkos lakansväv från tygängel. Ljusgrön snedslå från Bibbis.

Mönster:
Mitt eget!! Mitt alldeles eget för en gångs skull!! Som bekant har jag ju inget till övers för "mönsterpoliser" utan stjäl oftast hej vilt - men detta har jag faktiskt skapat helt själv - ja, nåja - jag är ju i och för sig GRYMT influerad av Snorks fina klänningar förstås!! :-) :-)

Maskiner och inställningar:
Overlock till sömmar. TS: 6655, DF: Nästan N, SB: Nästan 2. SL: 2.
Vanlig maskin till snedslåkantning.

Sömnadsbeskrivning:
Kanta sprund. Sy fast raglanärmar i fram och bakstycken. Kanta halslinning och lämna 21 cm på var sida för knytning. Kanta ärmar och stycken. Sy ärm och sidosöm.

!!! :-)
Vi var på konfirmation idag! Knoddarna bar det här! Vi hade tänkt ta hemlisklänningarna, men huvudmåtten gör att de måste ändras något innan en av dem passar. Längtar emellertid efter att de kan användas! De är så superfina!!!

I morgon skall jag blogga om tygtryck!!! Ha en underbar lördagskväll!!!

20 kommentarer:

á Yeliqa sa...

Åhhh jag blir alldelns SJUK. WOW så SNYGGT!!!
Jag måste nog säja att du gör framsteg som är milslånga :) Förstår att du kärade ner dig i tyget, det var verkligen jättefint, men just sättet du har fått ihop det hela gör det verkligen något alldelens Ottopippi-extra:):):)

á Yeliqa sa...

Åhhh jag blir alldelns SJUK. WOW så SNYGGT!!!
Jag måste nog säja att du gör framsteg som är milslånga :) Förstår att du kärade ner dig i tyget, det var verkligen jättefint, men just sättet du har fått ihop det hela gör det verkligen något alldelens Ottopippi-extra:):):)

Anonym sa...

åhh vad underbara dessa fina plagg blev! tyget är tokfint och modellerna är ju helt sjukt fina :)

OttoPippi sa...

Tack snälla,kära ni!!! Glad! Stolt!

Måste nu dock hasta till en gnyende knodd.... fattar inte riktigt varförh on inte somnar idag...

KRAM!!

sygryn sa...

Verkligen superhärliga, båda plaggen! Vad härligt det är när man fyndar så fina tyger!
Själv har jag sytt barnfiltar (se blogg)idag, av tyger som jag älskar. Det är så kul att sy, när man är kär i tygerna!

Skaparstigen sa...

Jag kan inte smälta att tunikamodellen är så söt. Och tyget var jättefint.
Jag tycke myrorna här i stan är rätt tråkiga, bara sällan jag fyndar. Oftast kommer jag ut utan nåt, vilket nästan inte händer på nån annan loppis. Men, jag hänger sällan på låset där, så det kanske är en guldgruva som jag missar.

gosi sa...

Vilka härliga plagg i läckert tyg! Hur hinner med så mycket på så kort tid...du har ju nya inlägg precis jämt:)

jejja79 sa...

helt underbart tyg.... längtar till symaskinen nu efter kalas å rumspiffning till storpojken. Ska nog sy en tunika, blev så inspirerad av dig nu. Som vanligt så är plaggen helt underbara.... =)

Anonym sa...

Jag tycker färgkombinationen här blev jättebra, fast du inte hade hemma det du ville ha helst av allt. Härliga modeller både tunika och byxor, och tyget är bara så fint!

frisky frog sa...

Förstår att du gillar tyget. Det är nog så, man ska ha lite tur när man går till Kupan.

Unknown sa...

åå kanonsnyggt, både tyg å modell:)sånt där man bara blir gla´av att se!!!!
härlig söndag på dej:)//erika

Anonym sa...

Snyggt! Jag lever i nån föreställning om att gamla lakanstyger bara passar till klänningar och andra tjejplagg, men kanske jag också borde sy muddbyxor.

Att du ska blogga om tygtryck ser jag fram emot!

Retro Elephant sa...

Riktigt snyggt set må jag säga. Jag har samma tyg men i gröna nyanser, häftigt, visste inte att de fanns i två varianter :)

linnzan sa...

Så himla snygga! Och vilket underbart tyg du fick tag på. På Myrorna här i stan har jag aldrig hittat nåt snyggt!

snork sa...

He he ; ))

Tyckte att tunikan såg bekant ut, den är så fin! Så perfekta färger och helt underbart tyg!

Visst är väl modellen bra? Och vad roligt att du inspirerades av mig, jag sitter här och sväller av stolthet ju!
You made my day.....
Kram linn

Kort og Søm sa...

Så fint det ble, stoffet var veldig bra! :o)

hea sa...

Ursnyggt helt enkelt! Både tyget och modellerna! Så fina ärmar på tunikan! Vilket fynd att hitta det tyget!!!

Shamu sa...

Helt fantastisk!!!! Rett og slett!

florin design sa...

Vika söta! Otroligt sommriga ocg fina!

Gekko sa...

Jättesnygga både byxor och tunika! Synd att du inte hade de färger du ville ha hemma men det blev ju riktigt snyggt så här också!
Skoj att du ville testa "mitt" sätt att sy, jag känner igen mig i att det är svårt med benslutsmudden, man får ju dra så man tror tyget ska gå av när det är så mycket pös! :-)