torsdag 7 maj 2009

Svaren för Give and Get omgång 5 - Vatten


Jag var bara TVUNGEN att förgylla mina svar med mina knoddars allra första egentagna foton,nämligen två alldeles magnifika porträttfoton av varandra! Överst ser vi mössknoddens fototolkning av trotsknodden och nederst trotsknoddens mössknoddsporträtt!


Och nu över till frågor och svar:
Vad pysslar du oftast och helst med som hobby och hur?
Jag syr, till mina barn, till andras barn och lite till mig själv. Jag pysslar gärna till och i hemmet Sedan fuskstickar jag ibland.

Hur länge har du pysslat?
Småpysslat - jämt. Sytt - sedan april förra året.

Vilken typ av maskiner syr du på?
Vanlig maskin en urgammal Bernina 801 Sport även kallad "gamla Bettan". En overlock Bernina Bernette 334D samt en coverlock Brother Cover Stitch 2340CV.

Vilket litet pysseltillbehör skulle du behöva?
Spetsband.

Någon annan hobby eller stort intresse?
Musik, inredning, kläder, politik, djuretik, träning.

Är du allergisk mot något?
Bara acetylsalicylsyra, men det behöver ju inte ni bry er om :-).

Hur bor du? Hus eller lägenhet?
Underbar hyreslägenhet från 1880-talet på 90 kvm med en gigantisk och lummig gård!

Behöver du något litet till hemmet? I så fall vad?
Förvaringar av alla slag! Nån snygg duk. Älskar 50-tal i inredning.

Vilken storlek har du på kläder?
38 i kläder. 37 i skor. Jag har litet huvud och korta ben.

Om du har barn? I så fall vilket kön, ålder och klädesstorlekar har de?
Två tvillingtjejer som fyller 3 år den 28:e maj. Storlek 98.

Favoritfärger och hatfärger?
Favvo - allt färgstarkt. Hat - pastelligt, neon, marin-tema.

Vilka material gillar du eller ogillar du?
Som de flesta andra är alla naturmaterial favoriter!

Vilka mönster på tyger gillar du bäst?
Retro, helt klart. 70-tal, 60-tal och 50-tal.

Vilken typ av klädesmodeller är du mest förtjust i?
Till mig själv ganska långa tunikor eller roliga klänningar. Vill börja använda mer kjolar. Till barnen det mesta!

Retro, vintage, romantiskt eller annat?
Gärna allt i en salig blandning!

Pojk/flick eller unisex?
Både och, men fram för mer uni!!! Mer pojkar i blommigt och tjejer i dödskallar.

Nytt eller second hand?
Helst second hand för miljöns skull.

Favoritsmak?
Pizza måste det nog bli :-)

Favoritlukt?
Vit musk.

Musiksmak?
Allätare med betoning på halvalternativ pop. Samt min husgud David Bowie.

Favoritböcker?
Just nu deckare, sömnadsböcker och Barnaboken.

13 kommentarer:

Johannah sa...

Hur får man tag på en sån hyresrätt? låter som one of a kind!

Madelene sa...

Va knoddigt de blev :0)

Hello sa...

Vilka gulleknoddar!

Men du - lägg undan Barnaboken. Jag blir alltid så arg så jag kan kasta boken i huvet på första bästa som visar sig när jag läser den. Och eftersom den är så tjock så är den ju, i det fallet, nästan ett mordredskap... OK, hon har några poänger, men allt snack om att "gör så här. Så här fungerar barn. Alla barn. Och det har de alltid gjort." ... det gör mig vansinnig! Bara för att det har fungerat på hennes 6 barn (eller hur många de nu är), så kan man väl inte säga att det därmed fungerar på precis alla barn. Vilket jag tycker är precis vad hon gör.

Läs Jesper Juul istället!

OttoPippi sa...

Hello - Jag har faktiskt beställt en Jesper Juul-bok i dag :-) :-) :-) Håller nämligen på att läsa in mig om trotsen nu. (wonder why...:-)) Jag inser att det ofta är MITT uppförande som avgör hur en "trotsning" utlöper och hittills har jag blivit alldeles för provocerad av dessa. Jag vet att många ser rött och/eller svart bara man nämner AW:s namn, men hon kommer faktiskt med ganska bra och konkreta tips ibland som man kan pröva(varför inte, och kanske göra om och anpassa lite efter sina egna barn). Jag är beredd att insupa tips från alla håll för att bli en bättre trotsföräldrer, och funkar dom dessutom så är det ju super! Vare sig de kommer från AW eller JJ!

Strömming sa...

Åh vilka söta knoddbilder!

Någon trots har vi inte kommit till än hemma, om man inte kan anse matvägran som trots... Men håller med dig, goda råd är värdefulla oavsett vem avsändaren är och tycker liksom du att det är synd att många avfärdar AW innan de satt sig in det hon säger. Vet av egen erfarenhet nu att många backar bara man nämner hennes namn. (som här hihi, lite intressant med reaktioner tycker jag!)

Solveig Lövendahl sa...

Vilka fotografer de är! Fina bilder ju! Jag tycker speciellt den översta är cool med håret precis lagom mycket i vägen...

OttoPippi sa...

Javisst är dom VÄRSTA fotograferna liksom!!?!! Det var väl de jag har tänkt hela tiden - att de ska bli nåt stort konstnärligt :-)

frisky frog sa...

Jag visste det, tvillingar är bäst!
/ Ha en skön helg!

SiriR sa...

For noen kule bilder! Så flinke de har vært:)

Ha en god helg.

Retro Elephant sa...

Härliga fotografier! Häng med på utmaningen, skulle var kul att få se vem den legendariska OttoPippi är :)

Ha en skön helg :)

//Lina

Mange sa...

Varför har ingen skickat de där bilderna till mig? Det är faktiskt mina barn också.

Och sedan vi började (åter)använda AWs trix och tips har husfriden kommit hem till oss igen. Har just haft en galet mysig ensamhalvdag med dem, bara för därför. AW kan uttrycka sig plumpt och det retar många, men det är ruggigt hur bra metoderna funkar.

Hello sa...

:) ;)

Jag lovar att jag inte avfärdar något utan att prova! Men när man kör barnvagn över tröskeln mitt i natten för 12:e natten i rad och mänskan tvärsäkert har lovat att det här hjälper på alla barn efter max 3 nätter, då _är_ jag färdig att kasta boken i huvudet på första bästa som visar sig. Och samma sak med en hel massa andra saker som jag faktiskt _har_ provat från hennes tips och trix och som inte alls funkar.

Det som stör mig är inte tipsen i sig, utan hennes sätt att "alltid" säga "det här funkar på alla barn" "så här är barn" osv. Med ganska mycket mer ödmjukhet hade hon kommit mycket längre!

PIF är snart på väg, btw...

Beas sa...

Nu har jag äääntligen svarat på din bloggutmaning. Sanningen att säga så glömde jag bort den där ett tag... surrhjärna med tusen och en saker i skallen just nu.

Tack för utmaningen, den var riktigt rolig och fick mig att verkligen själv bli sysugen igen. Får du fler utmaningar av det här slaget får du gärna hysta över dem till lilla mig. :-)

Vilken fin dopklänning! Verkligen söt och unik. Jag förstår dig i och för sig att man skulle ha varit nervös ifall man vetat att det "IT" på dopet. :-D

Hur lyckas du hålla kreativiteten uppe hela tiden? Jag känner att jag just nu har så fullt upp med allt praktiskt runtomkring att min kreativitet försvinner i en trötthetsdimma...men...du måste ju också vara trött...tvillingbarnsmor som du är?

Jag blir ibland rädd att min sömnad bara var en "fling" och att den nu är över. :-(