söndag 10 augusti 2008

Nytt muddbyxemönster

Nej!! Jag har inte riktigt varit helt nöjd med mina muddbyxor hittills ändå.... De har varit lite för pösiga upptill tycker jag... Under semestern knåpade jag därför ihop ett nytt mönster och klippte till ett par byxor från det direkt och la i to-do-högen. Dessa kunde därför snabbt och lätt sys ihop som prototyp för att prövas! Sagt och gjort! Jag är riktigt nöjd faktiskt!! Skall också prova mönstret på byxor i stumt tyg samt utan muddar i den sluten!

Material:
Röd stretchfrotté som varit ett madrassöverdrag (och som ändå inte blev så stretchig eftersom jag hade klippt till byxorna på fel bredd :-)). Rosa mudd från 34:ans Tyger samt från Råda Textil.

Mönster:
Eget.

Modell:
Ännu inget namn!

Maskiner och inställningar:
Overlock. TS: 6655, DF: 1,5, SB: Drygt 2, SL: 2.

Sömnadsbeskrivning:
Sy yttersömmar. Sy fast benslutsmuddar. Sy innersömmar. Grensöm. Midjemudd.

!!! :-(
Under min festivalhelg har jag lyckats att både få axelspärr och tandvärk :-( :-( :-( Jag har knaprat smärtstillande sedan i lördags... Min första arbetsdag efter 5 semesterveckor i morgon kommer att börja med ett akut tandläkarbesök!! Det känns som om min arbetsgivare knappt kommer att tro mig! (Speciellt inte eftersom jag egentligen skulle ha börjat arbeta för en vecka sen men tjatade till mig en vecka extra :-)).
:-)
Efter drygt två dygn utan mina knoddar kändes det oerhört bra att få hem dem idag!! :-) älskar dem!! :-)

18 kommentarer:

Anonym sa...

den nya modellen ser perfekt ut. gillar verkligen när det är lite tajtare upptill och vidare i benslut!

jobbigt med tandvärk :-( lycka till hos tandläkaren, hoppas det inte är nåt allvarligt.

Strömming sa...

Tycker också att den nya modellen ser fin ut, ska bli spännande att se den på! Härligt glada färger så här till hösten. Lycka till hos tanläkaren och hoppas det inte gör för ont! Tandvärk är inte kul!!!!

Ska själv försöka knäpa ihop några byxor idag i den långa väntan på lill*. 4 dagar över tiden är kanske inte så lång tid egentligen...men den känns så efter alla dessa andra månader av väntan.

Hoppas det inte var för jobbigt att komma tillbaka till jobbet efer lång semester! HA en skön dag!

á Yeliqa sa...

Aj aj tandvärk och nackspärra :( Jag kan riktigt känna hur ont det gör. Hoppas att det går bra hos tandläkarn idag och att det inte gör alltför ont i munnen och plonkan

Karolina.http://esterochkonrad.blogg.se/ sa...

Hej på dig! Jo, singoallan är egentligen som en bred tröja som a-linje formad. Halsringningen gör man alldeles förstor kan man säga men som på en tröja. Lägre framtill än baktill. Rundad. Det är ju oftast raglanärm på en sigoalla.

Fålla och sy en ganska tight söm och dra in resårband i den...klart! Lycka till./Karolina

LinSar sa...

Lider med dej.Kul att du fått till byxorna i all bedrövelse.Hoppas det fixat sej idag hos tandläkaren

Anonym sa...

Ja, visst är det typiskt att det ska köa ihop sig precis när semestern sutar. Hoppas det går bra hos tandläkaren och att det inte blir allt för dyrt (surt för tygkontot då).
Byxorna ser fina ut, sitter de på som du önskade?

Gulligan sa...

Jättefina!! Härlig pös nedtill är snyggt!

prickig design sa...

Härlig modell & färg!Like a lot!

prickig design sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
rino sa...

lycka till hos tandläkaren! Jag råkade ut för sammaunder semestern, man blir ju knäpp av att inte kunna sova, hoppas du mår bättre nu.

jejja79 sa...

kommer bli kul att se hur de nya byxorna ser ut live...=)De ser ut som om de kommer sitta perfekt..

Heilt spesiell sa...

Den ble kjempefin.Minner litt om "retrobrallor" i stilen-knalltøff.
Flott og inspirerende blogg du har-dere kan virkelig dette med å sy barneklær i vårt naboland:)

Strömming sa...

Klart du kommer våga dig på att sy applikationer. Följ Kokalals applikationsguide så kan det inte gå fel!! Vliesofix (?) och totaly stable så funkar det alldeles utmärkt även i mjuka tyger!

Deleine sa...

Åh vilka härliga färger på muddbyxorna. Hoppas dina krämpor ger med sig så du blir pigg och glad.

♥ Medea ♥ sa...

Härliga färger. Jag tycker också det ska bli kul att se byxorna live!
Jag är jättenöjd med min snedslåvikare så här långt och kommer så att vara. Det är jag säker på!
/Kram Efwa

Kalunji040 sa...

Åhhh... j-kla tänder... det är ett sått jobbigt ställe att ha ont på/i. Jo, festival... Visst känner man sig sliten? Jag orkar ingenting längre, men man pinar sig själv bara för att man har behövt sy en jäkla massa byxor, napphållare, småklänningar m.m. för att ha råd att gå överhuvudtaget. Vi var där med min yngre syster som "festar tills hon blir utslängd". Jag och sambon började jäspa redan vid 22-23 och hon kom inte hem förrän 5 på mornarna. Jag tror inte att det spelar roll vilken ålder det är på föräldern, bara faktorn att ha barn tröttar ut en. Men roligt var det och roligt kommer det bli även nästa år för vi kan helt enkelt inte låta bli. Hoppas du hade super kul på WOW!

Kram och kul att du bloggar igen. Saknar att läsa ottopippi.

malin sa...

Vet du, jag föder hellre barn än går till tandläkaren, avskyr det!!! Vilken läcker färg det var på brallorna!

Unknown sa...

ser ju helmysiga ut!!
//erika